ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
در حوزه ی اندیشه، نخبگان فرهنگی شهر و دیارمان کم نیست. پایاپای دانشمندان دیارایران زمین ما هم در طول دوران تاریخی اندیشمندان و فرزانگانی داشته و داریم .در جلسه ای که پیرامون هم اندیشی در منزل یکی از همکاران داشتیم،من هم در آن جلسه حضور یافته ،دوستان زیادی بودند ،همه فرهنگی*در این بین دوستی که فرهنگی نبود اما کارش در حوزه فرهنگ است.اهل قلم است . بسیار گرانقدر و باارزش اهل فکر و عمل، ضمن صحبت هایش به نکته ی ظریفی اشاره داشت و گفت: «متاسفانه اکثر معلملن به مطالعه اهمیت نمی دهند و شاید سالی یک کتاب مطالعه نکنند .»این صحبت واقعا روی من اثر گذاشت و مورد تایید شد زمانی که ص. 153 کتاب راهنمای عملی پژ وهش در عمل نوشته اقبال قاسمی پویارا نیز مطالعه می کردم به این نتیجه رسیدم
:«شواهد نشان می دهد که متاسفانه اکثر معلمان کشور ما به علل گوناگون بسیار کم مطالعه می کنند»نکته ای که در این جا قابل تا مل هست اینکه چرا؟ این اندیشه ها و نگاهها به سمت و سوی معلمی نشانه رفته که باید تولید دانش کند ؟ در واقع گرچه ممکن است ما اینگونه فکر کنیم که علم منحصرا در اختیار نخبگان علمی و دانشگاهی است . اما در واقع بهترین فرصت برای تولید دانش دراختیار معلمی است که روزانه با دهها ویاصدها انسان درارتباط فکری قرار می گیرد. نمودفکر واندیشه ی ما معلمان باید در جامعه حکمفرما باشد.فضل فروشی، فخرفروشی و مخفی کاری نخبگان علمی دور از رسم ونشان اهل فکرو اندیشه است . هدف، دانش دوستی به نیت قربت و نه قصد شهرت و سوداگری باشد.هدف ما معلمان نباید فقط به کلاس و درس محدود شود . هدف ،اشاعه فرهنگی، که نمود آن در جامعه باعث ثبات و پایداری وبه خدمت گرفتن حوزه ی نفوذ فکری جوانان از سردرگمی و بی هویتی باشد.بر اساس برآورد کارشناسان در حوزه ی ارتباطات آنچه که باعث پیشرفت کنونی جامعه ی جهانی شده قدرت سریع برقرای ارتباط انسانها در حوزی رسانه ای علم و اندیشه هست .تاثیر گذاری اندیشه معلمان در طول تاریخ گویای این است و باعث بوجود آمدن مکتبهای فکری جدید می شود . پس مامعلمان و مسولان فرهنگی باید به این نتیجه برسیم که درطول سال جلسات و سمینارها یی در این حوزه داشته باشیم از نخبگان علمی دعوت، با دعوت فرهنگیان در ایام تابستان به این جلسات ، فرصتی فراهم آوریم تا معلمان را به اندیشه و تفکر و دانش افزایی سوق دهیم. بحث تبادل نظر شرکت درجلسات کنفرانس ها باعث به روز شدن اطلاعات می شود، باعث نظم فکری می شود، باعث می شود با مطالعه و آگاه باشیم .زندگی در میان جامعه ی فرهنگی، فضایی فراهم می آورد تا جامعه آرامش داشته وپیشرفت کند .فضای علم را انحصاری نکنیم وبه دیگران اعتماد کنیم و اعتبار دهیم . مطالعات نشان داده در هرشش سال علمی که در دوران تحصیلات خود یاد گرفته ایم ازرده خارج شده وباید به روز شود . پس شرکت در کنفرانسها ،سمینارها،مجالس و... باعث می شود که از فرصت سوزی ها به نحو خوب و شایسته استفاده کرده و بانقادی در حوزه ی اندیشه موجبات پیشرفت علمی خود و دیگران را فراهم آوریم . باید مسیر حرکت را در دست گرفته و از نفوذ فکری معنوی که با این قشر عظیم از انسانها داریم نسبت به آینده بهتر اندیشه کنیم . من را به ما تبدیل کرده تا رنگ بگیریم. به امید آن روز که مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه مساعدت فرموده وزمینه ی رسمی شدن اینگونه جلسات را همانند حوزه ی هنری که سالانه کار بسیار خوبی ارائه می شود*در این زمینه نیز تلاش ، و از روبه زوال رفتن نهانی معلمان پیشگیری شود./
-با تشکر و سپاس رضا محمودی
بسیار عالی