واحد خودرو
باطری
اجزاءباطری: جعبه باطری-صفحات- شانه – برجها – بستها یا اتصالات – درب جعبه – پیچ درپوشها و الکترولیت
جعبه باطری از جنس لاستیک فشرده و یا پلاستیک است و باید در مقابل گرما از فعل و انفعالات باطری و عوامل شیمیایی درون خود و ارتعاشات اتومبیل مقاوم باشد. در کف جعبه هر خانه دارای تیغه های بر جسته ای است که تکیه گاه صفحات باطری است و هرگاه مواد شیمیایی صفحات باطری ریزش کند به داخل شیارها رسوب می کند و از اتصال صفحات به یکدیگر جلوگیری می کند .
صفحات باطری از سه نوع صفحه " مثبت – عایق – منفی " تشکیل شده است . تعداد صفحات منفی یکی از صفحات مثبت بیشتر می باشد و تعداد صفحات عایق از مجموع صغحات مثبت و منفی یکی کمتر است به هر یک از صفحات مثبت و منفی پلیت می گویند. جنس صفحات مثبت از پراکسیدسرب (pbo2) اسفنجی فعال شده می باشد. اسکلت بعضی از صفحات را بصورت شبکیه ای از آلیاژ سرب و آنتیموان می سازند درصدی از آنتیموان دوام این شبکه ها را در مقابل ضربه و خورندگی اسید بیشتر می کنند.داخل این شبکه ها را از اکسید سرب فعال شده پر می کنند. هنگام شارژ کامل باطری صفحات مثبت به رنگ قهوه ای می باشد . صفحات منفی کاملاً شبیه صفحات مثبت می باشند با این تفاوت که ماده فعال شده آن سرب است سرب اسفنجی است که در حالت شارژ کامل به رنگ خاکستری است . جنس صفحات عایق از فیبر – میکا – پشم شیشه و یا لاستیک مخصوص است و باید متخلخل باشد تا آب اسید بتواند در آن نفوذ کند . این صفحات طرف برجستگی شان به طرف مثبت می باشد تا میدان فعالیت بهتری برای صفحات مثبت ایجاد نماید و علاوه بر این ذرات جدا شده از صفحات مثبت بتواند به سهولت به کف جعبه باطری هدایت شود و نیز گازهای ایجاد شده در زمان شارژ خارج شود.
* در هنگام شارژ ، مایع باطری تجزیه می شود و گاز هیدروژن در حوالی صفحات منفی و اکسیژن در حوالی صفحات مثبت متصاعد می شود .
* هر گاه غلظت مایع باطری در حالت کاملا شارژ از حد تعیین شده کمتر باشد دوام حالت شارژ کم شده و نیز قدرت باطری کاهش می یابد و برق به اندازه کافی نمی دهد. با افزودن اسید به مایع باطری این نقص برطرف می گردد. و اگر غلظت مایع پس از شارژ بالا باشد باعث خورندگی صفحات و کاهش عمر باطری می گردد که با افزودن آب مقطر عیب آن برطرف می شود .
علت
تخلیه خود به خود باطری :
در باطری نو به علت فعال بودن صفحات و در باطری کهنه به علت بالا رفتن مقاومت صفحات تخلیه خود به خود افزایش می یابد و بالا بودن غلظت اسید، در باطری تخلیه خود به خود صورت میگیرد.
کیسه هوا ( ایر بگ)
یکی از سیستم های ایمنی در خودروها استفاده از کمربند ایمنی می باشدکه تا حد قابل ملاحظه ای ( حدود 36%) از پرتاب شدن سرنشینان به سمت جلو و برخورد آنها با قسمتهای مختلف خودرو از جمله داشبورد، غربیلک فرمان ، شیشه جلو جلوگیری می نماید که باز به تنهایی نمی تواند در همه ضربه ها ، ایمنی لازم را برای سرنشینان ایجاد نماید.
برای بالا بردن عملکرد کمربند ایمنی سیتم دیگری طراحی شده است که خطرات ناشی از تصادف شدید را تا حد قابل ملاحظه ای ( حدود 18%) کاهش می دهد که نام این سیستم ایمنی ، کیسه هوا ( ( AIR BAG می باشد که مکمل کمربند ایمنی می باشد.
انواع سیستم ایربگ:
این سیستم در دو نوع : الف)- مکانیکی ب)- الکترونیکی طراحی گردیده است که نوع مکانیکی آن قدیمی بوده و نوع الکترونیکی آن طراحی جدید می باشد.
در سیستم ایربگ بسته به نوع طراحی آن می توان بصورت انتخابی از چندین کیسه هوا درون یک خودرو استفاده نمود که عبارتند از : کیسه های هوای سمت راننده برروی غربیلک فرمان ، سرنشین جلو بر روی داشبورد ، کیسه های هوای جانبی داخل صندلی سمت راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای سرنشینان عقب بر روی پشت سری صندلی های جلو و سقف خودرو و ستونها و... نام برد .
مجموعه این سیستم ( ایر بگ ) از قطعات مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :
1)- حسگر ضربه تصادف (CRASH SENSOR) 2)- واحد کنترل الکترونیکی ایربگ (SAS UNIT) 3)- فنر ساعتی (CLOCK SPRING) 4)- مدول ایربگ(AIR BAG MODULE)
شرح عملکرد قطعات اصلی سیستم ایمنی کیسه هوا( ایر بگ )
1)- حسگر ضربه تصادف : محل قرار گیری این سنسور بر روی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ می باشد و چنانچه خودرو با تصادف شدید از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط این سنسور اندازه گیری شده و به واحد کنترل ارسال می گردد.
2)- واحد کنترل الکترونیکی : این مجموعه اطلاعات ارسالی از سمت حسگر ضربه را دریافت نموده و با پردازش آن جریانی جهت عملکرد کیسه هوا به مدول ایربگ ارسال می گردد.
3)- فنر ساعتی : با توجه به قرار گیری مدول ایربگ برروی غربیلک فرمان و گردش فرمان به سمت چپ و راست بایستی اتصالی مطمئن بین غربیلک فرمان و دسته راهنما بوجود آید که این عمل با وجود قطعه ای به نام فنر ساعتی میسر می شود.
4)- مدول ایربگ :
جریان ارسالی از سمت واحد کنترل الکترونیکی به سمت پرایمر که در داخل مدول ایربگ قرار گرفته است رفته که باعث ایجاد حرارت می شود . گرمای حاصل موجب ایجاد جرقه و تولید آتش گشته و آتش مذبور به سرعت به درون مواد محترقه تولید کننده گاز انتشار می یابد. گاز حاصل از احتراق مقدار زیادی نیتروژن آزاد نموده که از میان صفحات فیلتری که برای کاهش دما و صدا تعبیه شده ، عبور نموده و به داخل کیسه هوا وارد می شود . کیسه هوا ، کاور روی فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشین باز می شود . با تخلیه گاز از سوراخ های کیسه هوا ، کیسه مجدداً خالی شده تا از مقدار ضربه آن کاسته شده و فضای دید کافی برای راننده تاًمین گردد.
واحد خودرو باطری اجزاءباطری: جعبه باطری-صفحات- شانه – برجها – بستها یا اتصالات – درب جعبه – پیچ درپوشها و الکترولیت جعبه باطری از جنس لاستیک فشرده و یا پلاستیک است و باید در مقابل گرما از فعل و انفعالات باطری و عوامل شیمیایی درون خود و ارتعاشات اتومبیل مقاوم باشد. در کف جعبه هر خانه دارای تیغه های بر جسته ای است که تکیه گاه صفحات باطری است و هرگاه مواد شیمیایی صفحات باطری ریزش کند به داخل شیارها رسوب می کند و از اتصال صفحات به یکدیگر جلوگیری می کند . صفحات باطری از سه نوع صفحه " مثبت – عایق – منفی " تشکیل شده است . تعداد صفحات منفی یکی از صفحات مثبت بیشتر می باشد و تعداد صفحات عایق از مجموع صغحات مثبت و منفی یکی کمتر است به هر یک از صفحات مثبت و منفی پلیت می گویند. جنس صفحات مثبت از پراکسیدسرب (pbo2) اسفنجی فعال شده می باشد. اسکلت بعضی از صفحات را بصورت شبکیه ای از آلیاژ سرب و آنتیموان می سازند درصدی از آنتیموان دوام این شبکه ها را در مقابل ضربه و خورندگی اسید بیشتر می کنند.داخل این شبکه ها را از اکسید سرب فعال شده پر می کنند. هنگام شارژ کامل باطری صفحات مثبت به رنگ قهوه ای می باشد . صفحات منفی کاملاً شبیه صفحات مثبت می باشند با این تفاوت که ماده فعال شده آن سرب است سرب اسفنجی است که در حالت شارژ کامل به رنگ خاکستری است . جنس صفحات عایق از فیبر – میکا – پشم شیشه و یا لاستیک مخصوص است و باید متخلخل باشد تا آب اسید بتواند در آن نفوذ کند . این صفحات طرف برجستگی شان به طرف مثبت می باشد تا میدان فعالیت بهتری برای صفحات مثبت ایجاد نماید و علاوه بر این ذرات جدا شده از صفحات مثبت بتواند به سهولت به کف جعبه باطری هدایت شود و نیز گازهای ایجاد شده در زمان شارژ خارج شود. * در هنگام شارژ ، مایع باطری تجزیه می شود و گاز هیدروژن در حوالی صفحات منفی و اکسیژن در حوالی صفحات مثبت متصاعد می شود . * هر گاه غلظت مایع باطری در حالت کاملا شارژ از حد تعیین شده کمتر باشد دوام حالت شارژ کم شده و نیز قدرت باطری کاهش می یابد و برق به اندازه کافی نمی دهد. با افزودن اسید به مایع باطری این نقص برطرف می گردد. و اگر غلظت مایع پس از شارژ بالا باشد باعث خورندگی صفحات و کاهش عمر باطری می گردد که با افزودن آب مقطر عیب آن برطرف می شود . علت تخلیه خود به خود باطری : در باطری نو به علت فعال بودن صفحات و در باطری کهنه به علت بالا رفتن مقاومت صفحات تخلیه خود به خود افزایش می یابد و بالا بودن غلظت اسید، در باطری تخلیه خود به خود صورت میگیرد.
کیسه هوا ( ایر بگ) یکی از سیستم های ایمنی در خودروها استفاده از کمربند ایمنی می باشدکه تا حد قابل ملاحظه ای ( حدود 36%) از پرتاب شدن سرنشینان به سمت جلو و برخورد آنها با قسمتهای مختلف خودرو از جمله داشبورد، غربیلک فرمان ، شیشه جلو جلوگیری می نماید که باز به تنهایی نمی تواند در همه ضربه ها ، ایمنی لازم را برای سرنشینان ایجاد نماید. برای بالا بردن عملکرد کمربند ایمنی سیتم دیگری طراحی شده است که خطرات ناشی از تصادف شدید را تا حد قابل ملاحظه ای ( حدود 18%) کاهش می دهد که نام این سیستم ایمنی ، کیسه هوا ( ( AIR BAG می باشد که مکمل کمربند ایمنی می باشد.
انواع سیستم ایربگ: این سیستم در دو نوع : الف)- مکانیکی ب)- الکترونیکی طراحی گردیده است که نوع مکانیکی آن قدیمی بوده و نوع الکترونیکی آن طراحی جدید می باشد. در سیستم ایربگ بسته به نوع طراحی آن می توان بصورت انتخابی از چندین کیسه هوا درون یک خودرو استفاده نمود که عبارتند از : کیسه های هوای سمت راننده برروی غربیلک فرمان ، سرنشین جلو بر روی داشبورد ، کیسه های هوای جانبی داخل صندلی سمت راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای سرنشینان عقب بر روی پشت سری صندلی های جلو و سقف خودرو و ستونها و... نام برد . مجموعه این سیستم ( ایر بگ ) از قطعات مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از : 1)- حسگر ضربه تصادف (CRASH SENSOR) 2)- واحد کنترل الکترونیکی ایربگ (SAS UNIT) 3)- فنر ساعتی (CLOCK SPRING) 4)- مدول ایربگ(AIR BAG MODULE)
شرح عملکرد قطعات اصلی سیستم ایمنی کیسه هوا( ایر بگ ) 1)- حسگر ضربه تصادف : محل قرار گیری این سنسور بر روی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ می باشد و چنانچه خودرو با تصادف شدید از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط این سنسور اندازه گیری شده و به واحد کنترل ارسال می گردد.
2)- واحد کنترل الکترونیکی : این مجموعه اطلاعات ارسالی از سمت حسگر ضربه را دریافت نموده و با پردازش آن جریانی جهت عملکرد کیسه هوا به مدول ایربگ ارسال می گردد.
3)- فنر ساعتی : با توجه به قرار گیری مدول ایربگ برروی غربیلک فرمان و گردش فرمان به سمت چپ و راست بایستی اتصالی مطمئن بین غربیلک فرمان و دسته راهنما بوجود آید که این عمل با وجود قطعه ای به نام فنر ساعتی میسر می شود.
4)- مدول ایربگ : جریان ارسالی از سمت واحد کنترل الکترونیکی به سمت پرایمر که در داخل مدول ایربگ قرار گرفته است رفته که باعث ایجاد حرارت می شود . گرمای حاصل موجب ایجاد جرقه و تولید آتش گشته و آتش مذبور به سرعت به درون مواد محترقه تولید کننده گاز انتشار می یابد. گاز حاصل از احتراق مقدار زیادی نیتروژن آزاد نموده که از میان صفحات فیلتری که برای کاهش دما و صدا تعبیه شده ، عبور نموده و به داخل کیسه هوا وارد می شود . کیسه هوا ، کاور روی فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشین باز می شود . با تخلیه گاز از سوراخ های کیسه هوا ، کیسه مجدداً خالی شده تا از مقدار ضربه آن کاسته شده و فضای دید کافی برای راننده تاًمین گردد. برای دریافت ادامه مطالب واحد الکترونیک همین جا کلیک کنیدتهیه کننده