پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

گروههای آموزشی شهرستان ممسنی در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ برای اطلاع رسانی عمومی اقدام به راه اندازی این وبلاگ نمود
پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

گروههای آموزشی شهرستان ممسنی در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ برای اطلاع رسانی عمومی اقدام به راه اندازی این وبلاگ نمود

واحد الکترونیک

واحد خودرو

باطری

اجزاءباطری: جعبه باطری-صفحات- شانه – برجها – بستها یا اتصالات – درب جعبه – پیچ درپوشها و الکترولیت

جعبه باطری از جنس لاستیک فشرده و یا پلاستیک است و باید در مقابل گرما از فعل و انفعالات باطری و عوامل شیمیایی درون خود و ارتعاشات اتومبیل مقاوم باشد. در کف جعبه هر خانه دارای تیغه های بر جسته ای است که تکیه گاه صفحات باطری است و هرگاه مواد شیمیایی صفحات باطری ریزش کند به داخل شیارها رسوب می کند و از اتصال صفحات به یکدیگر جلوگیری می کند .

صفحات باطری از سه نوع صفحه " مثبت – عایق – منفی " تشکیل شده است . تعداد صفحات منفی یکی از صفحات مثبت بیشتر می باشد و تعداد صفحات عایق از مجموع صغحات مثبت و منفی یکی کمتر است به هر یک از صفحات مثبت و منفی پلیت می گویند. جنس صفحات مثبت از پراکسیدسرب (pbo2) اسفنجی فعال شده می باشد. اسکلت بعضی از صفحات را بصورت شبکیه ای از آلیاژ سرب و آنتیموان می سازند درصدی از آنتیموان دوام این شبکه ها را در مقابل ضربه و خورندگی اسید بیشتر می کنند.داخل این شبکه ها را از اکسید سرب فعال شده پر می کنند. هنگام شارژ کامل باطری صفحات مثبت به رنگ قهوه ای می باشد . صفحات منفی کاملاً شبیه صفحات مثبت می باشند با این تفاوت که ماده فعال شده آن سرب است سرب اسفنجی است که در حالت شارژ کامل به رنگ خاکستری است . جنس صفحات عایق از فیبر – میکا – پشم شیشه و یا لاستیک مخصوص است و باید متخلخل باشد تا آب اسید بتواند در آن نفوذ کند . این صفحات طرف برجستگی شان به طرف مثبت می باشد تا میدان فعالیت بهتری برای صفحات مثبت ایجاد نماید و علاوه بر این ذرات جدا شده از صفحات مثبت بتواند به سهولت به کف جعبه باطری هدایت شود و نیز گازهای ایجاد شده در زمان شارژ خارج شود.

* در هنگام شارژ ، مایع باطری تجزیه می شود و گاز هیدروژن در حوالی صفحات منفی و اکسیژن در حوالی  صفحات مثبت متصاعد می شود .

* هر گاه غلظت مایع باطری در حالت کاملا شارژ از حد تعیین شده کمتر باشد دوام حالت شارژ کم شده و نیز قدرت باطری کاهش می یابد و برق به اندازه کافی نمی دهد. با افزودن اسید به مایع باطری این نقص برطرف می گردد. و اگر غلظت مایع پس از شارژ بالا باشد باعث خورندگی صفحات و کاهش عمر باطری می گردد که با افزودن آب مقطر عیب آن برطرف می شود .

علت

ادامه مطلب ...