پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

گروههای آموزشی شهرستان ممسنی در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ برای اطلاع رسانی عمومی اقدام به راه اندازی این وبلاگ نمود
پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

پایگاه اطلاع رسانی گروههای آموزشی MAMASANI

گروههای آموزشی شهرستان ممسنی در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ برای اطلاع رسانی عمومی اقدام به راه اندازی این وبلاگ نمود

اطاعت از قانون

سقراط شخصیتی عجیب و شگرف داشت .و از مردان برجسته ی فلسفه به شمار می رفت و نفوذ و محبوبیت فوق العاده اش نزد مردم و طبقات مختلف ممتازش کرده بود . پس از جنگهای پلوپونزو که منجر به شکست آتن گشت ، کسانی که دشمنی و عداوتی با فیلسوف بزرگ داشتند ، علت شکست آتن را نشر تعالیم فاسد سقراط دانسته و به محاکمه اش کشاندند و در یک دادگاه پنج صد و یک نفری که از مردم عادی آتن تشکیل می شد ، با دوصدو هشتاد و یک رای در برابر دوصد و بیست و یک رای محکوم به مرگ شد و جام شوکران را نوشید و بدرود زندگی گفت .

افلاطون و سایر شاگردانش وقتی که در زندان بود اصرار ورزیدند تا وسایل فرار را آماده کرده و بگریزد ، اما او قبول نکرد و گفت: «اطاعت حکم دولت برای حفظ نظام واجتماع واجب است ولو آن که حکم دولت به خطا و به ضرر شخص باشد،»

فشرده ای ازفلسفه ی سیاسی اجتماعی اش با توجه به نوشته های افلاتون که خالی از لطف نیست :


1 – رابطه ی فرد با جامعه و دولت :

افراد در هرجامعه که متولد شده و بزرگ شده باشند خود و اعقابشان بدا ن جامعه مدیون هستند .افراد برای جامعه خلق شده اند ولذا باید مطیع امر قانون و دستور جامعه و دولت باشند و لو که دولت در خطا و اشتباه باشد.

2- آزادی مسکن و مهاجرت :

افراد آزاد هستند که در هرموقع که قانون جامعه را منافی سلیقه و عقیده ی خود یافتند ، آن جامعه را ترک گویند.و از آن کشور خارج شوند و اموال خود را نیز از آنجا ببرند و در جای دیگر زندگی کنند.

3- اطاعت سیاسی : اگر خارج نشدند مفهوم ضمنی آن این است که قوانین آن جامعه و دولت و حکومت آن را پذیرفته اند و معنی این قبول آن است که با جامعه و دولت قرار دادی منعقد کرده اند که درآنجا متوطن باشندو از تعلیمات آن جامعه برخوردار شوند . وبه ازای آن مطیع امر دستور دولت باشندکه سقراط این اطاعت را اطاعت سیاسی می نامد.

4- تعریف دولت عبارتست از:یک جامعه ی آزاد که افراد آن به میل خود میتوانند آن را ترک گویند و بر پایه ی رضایت آزاد اتباع جامعه بنا شده است.

5- قانون و قرار داد اجتماعی :قوانین موضوعه ی دولت تنها بر پایه ی زور و خون و عادات نژادی گذاشته نشده ، بلکه بر پایه ی قرار داد اجتماعی ضمنی است که اتباع با رضایت خود وضع کرده اند. فردیت : آزادی فردی یا فردیت صحیح است اما مشروط است به التزام کشوری ، یعنی تعهد اطاعت از قوانین دولت .

اینها بیان فلسفه ی سیاسی اجتماعی سقراط بود. در تحلیل موضوع به چند نکته اشاره می شود. قانون پذیری سقرات در آن زمان و ارزش و اعتباری که برای حکومت و قانون قائل بود .نشان از پیشرفت و تمدن مردم یونان قدیم بوده که این دانشمند بزرگ تا پای جان اطاعت از قوانین را محترم شمرد و به همه فهماند که مطیع بودن در برابر قوانین نه فقط به لفظ بلکه عملا باید برآن تاکید داشت . اعتقاد راسخش به قانون مظهر صداقت وی را هنگام فرار از زندان که وسایل و اسبابش نیز فراهم بود می توان یافت. آن زمان سقرات دریافته بود که در یک جامعه هرج و مرج و بی قانون نمی شود زندگی کرد . و ضمن آزاد شمردن انسانها حق و حقوق برای عامه ی مردم ( نه فقط افراد بخصوص) قائل بود . همه ی انسانها را محترم می شمرد ،و خود و اعقابش را مدیون جامعه و ملتش می دانست .این فیلسوف بزرگ با طرح اندیشه هایش بنای یک جامعه قانون گرا را بنیان نهاد . گرچه جانش را در این راه از دست داد اما شاگردانش ادامه دهندی راهش بودند . زیر بنای جامعه قانون پذیری و تعلق خاطر داشتن به آن است هرگاه در یک جامعه قانون فدای فردیت شده و مجریان قانون خود قانون شکن شوند . آن زمان چه باید کرد . دیدگاه های مختلف علوم انسانی در حوزه ی سیاست – اخلاق و اجتماع در جوامع ما اکنون فدای فردیت شده و به عامه توجه نشده و در مباحث اخلاقی و اجتماعی حقوق ناتوانان و بیچارگان به راحتی زایل شده و یک ناامنی در جامعه حس می شود که نفوذ سیاسی افراد به هنگام ارتکاب جرم و اهرمهای دفاعی و لایه های نفوذی در دفاع از مجرم - مجرمین را جری تر کرده و اشتباهات گذ شته اش را نه تنها جبران بلکه راهها و خطرهای آن را پیدا و دیگر راه را بر همه می بندد.

با طرح مثالی وظیفه ی قاضی احقاق حقوق پایمال شده ی افرادی است که به او مراجعه می کنند روی دست دزد زدن و جلوگیری از دزدی: اما اگر یک قاضی خودش دزد شود چه کسی باید دزد بودن اورا ثابت کند ؟
رضا محمودی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد